L'ELECCIÓ D'ESCOLA: ALGUNS ELEMENTS A TENIR EN COMPTE PER PART DE LES FAMÍLIES
Però és en un context de pandèmia com l'actual, on s'estan acabant de lligar aspectes com les sessions presencials de portes obertes, quan es complica per part dels progenitors la ja difícil reflexió sobre què hem de tenir present de cara a prendre una decisió.
Un dels primers punts a tenir en compte és que el model d'escola perfecta no existeix, però sí l’escola perfectible. L’ideal no existeix. De la mateixa manera que no trobarem pediatres perfectes, ni famílies perfectes, ni filles ni fills perfectes. Per tant, hem d'assumir des del primer moment que, sigui quina sigui la decisió, les famílies sempre trobarem quelcom al centre que es podria fer diferent. Això no només és habitual, sinó que aquestes discrepàncies i qüestionaments, vehiculats pels canals adients, són els que fan créixer i innovar als centres educatius. I no només en l'àmbit curricular o d’infraestructures, sinó a escala de comunitat educativa.
En segon lloc, no hem d’oblidar que en el cas de famílies amb dos progenitors, escollir escola és un tema que els implica per igual. És a dir, la responsabilitat de l'elecció és compartida. Si encara no hem pogut encetar el tema amb l'altre progenitor o tenim visions antagòniques, aquí sí que es presenta una dificultat. En aquests casos, la comunicació ha de ser un pilar essencial que ens permeti compartir inquietuds, defensar uns aspectes i poder cedir en uns altres. I cal tenir present que l'establiment de línies vermelles no sol ser una situació que afavoreixi el consens.
Dit això, un altre dels punts essencials és que, si comptem amb l'oportunitat d'escollir, a banda de tenir sempre present les característiques de l'infant i com ens l'imaginem en l'entorn escolar, apostem per triar un centre que vagi en la línia dels nostres principis com a família. I aquí no hi ha receptes. Per una família serà important transmetre una educació amb valors religiosos i per una altra serà imprescindible que sigui en un entorn laic. Unes donaran prioritat a com treballen les emocions, mentre que d'altres cercaran més l'aprofundiment en una tercera llengua. I un llarg etcètera. Però, sobretot, no invertir energia a haver de justificar la decisió amb altres persones. És la vostra decisió com a família. I com a tal és impossible que dues famílies cerquin exactament el mateix.
En aquest sentit, perquè l'elecció estigui ben
fonamentada, hem de conjugar aspectes més pràctics (horaris i serveis complementaris,
instal·lacions, zona de residència o costos econòmics), amb altres més enfocats amb la identitat del
centre: el seu ideari, com entenen l'acompanyament a l'aprenentatge o com integren a la família en tot
aquest procés.
Es tracta d'investigar quina és la seva línia pedagògica, com plantegen l'aprenentatge, a partir de què el desenvolupen i els seus valors com a centre. Els apartats que més informació ens poden aportar en aquest sentit poden ser el Projecte Educatiu de Centre, el Projecte Lingüístic, el Pla TAC, etc. Avui dia, la majoria d'escoles tenen aquesta informació penjada a la seva web.
Equip de l'Espai de Suport Educatiu a Famílies de l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda.
- Família i escola (Gencat): http://educacio.gencat.cat/ca/arees-actuacio/families/
- Escola Tabor.