L'ELECCIÓ D'ESCOLA: ALGUNS ELEMENTS A TENIR EN COMPTE PER PART DE LES FAMÍLIES

L'acompanyament en els estudis és un aspecte que interessa a les famílies del nostre municipi. Una de les fases inicials d’aquest acompanyament, és el procés d'escollir centre educatiu, especialment quan es tracta del segon cicle d'educació infantil i del primer cicle de primària. Una fita que acostuma a ser un esdeveniment de rellevància en l'organització familiar.

Però és en un context de pandèmia com l'actual, on s'estan acabant de lligar aspectes com les sessions presencials de portes obertes, quan es complica per part dels progenitors la ja difícil reflexió sobre què hem de tenir present de cara a prendre una decisió.

Un dels primers punts a tenir en compte és que el model d'escola perfecta no existeix, però sí l’escola perfectible. L’ideal no existeix. De la mateixa manera que no trobarem pediatres perfectes, ni famílies perfectes, ni filles ni fills perfectes. Per tant, hem d'assumir des del primer moment que, sigui quina sigui la decisió, les famílies sempre trobarem quelcom al centre que es podria fer diferent. Això no només és habitual, sinó que aquestes discrepàncies i qüestionaments, vehiculats pels canals adients, són els que fan créixer i innovar als centres educatius. I no només en l'àmbit curricular o d’infraestructures, sinó a escala de comunitat educativa.

En segon lloc, no hem d’oblidar que en el cas de famílies amb dos progenitors, escollir escola és un tema que els implica per igual. És a dir, la responsabilitat de l'elecció és compartida. Si encara no hem pogut encetar el tema amb l'altre progenitor o tenim visions antagòniques, aquí sí que es presenta una dificultat. En aquests casos, la comunicació ha de ser un pilar essencial que ens permeti compartir inquietuds, defensar uns aspectes i poder cedir en uns altres. I cal tenir present que l'establiment de línies vermelles no sol ser una situació que afavoreixi el consens.

Dit això, un altre dels punts essencials és que, si comptem amb l'oportunitat d'escollir,  banda de tenir sempre present les característiques de l'infant i com ens l'imaginem en l'entorn escolar, apostem per triar un centre que vagi en la línia dels nostres principis com a família. I aquí no hi ha receptes. Per una família serà important transmetre una educació amb valors religiosos i per una altra serà imprescindible que sigui en un entorn laic. Unes donaran prioritat a com treballen les emocionsmentre que d'altres cercaran més l'aprofundiment en una tercera llengua. I un llarg etcètera. Però, sobretot, no invertir energia a haver de justificar la decisió amb altres persones. És la vostra decisió com a família. I com a tal és impossible que dues famílies cerquin exactament el mateix.

En aquest sentit, perquè l'elecció estigui ben fonamentada, hem de conjugar aspectes més pràctics (horaris i serveis complementaris, instal·lacions, zona de residència o costos econòmics), amb altres més enfocats amb la identitat del centre: el seu ideari, com entenen l'acompanyament a l'aprenentatge o com integren a la família en tot aquest procés. 


Es tracta d'investigar quina és la seva línia pedagògica, com plantegen l'aprenentatge, a partir de què el desenvolupen i els seus valors com a centre. Els apartats que més informació ens poden aportar en aquest sentit poden ser el Projecte Educatiu de Centre, el Projecte Lingüístic, el Pla TAC, etc. Avui dia, la majoria d'escoles tenen aquesta informació penjada a la seva web.


Paral·lelament, interessar-se per les Associacions de Famílies dels centres segur que suposa una font d'informació valuosa: quines comissions les integren, com s'organitzen, quin grau de participació tenen als Consells escolars, si disposen de bloc o canals de difusió...

No obstant tot això, tinguem present que bona part de les iniciatives proposades des de les escoles varen ser dissenyades en un context prepandèmia. Molts centres estan posant esment en reconvertir-se respectant la seva essència i de ben segur que es generaran propostes ambicioses. Però no perdem de vista que, amb molta probabilitat, al llarg del curs 2021/22 les escoles encara es trobaran amb més dubtes que certeses a l'hora d'adaptar l'ensenyament a les indicacions sanitàries del moment.

Finalment, volem destacar la importància de reconèixer el pes que hem d'atorgar a l'escola. Ni més ni menys. L'educació no comença ni acaba a l'escola, així com tampoc comença o acaba a l’àmbit familiar. L'educació és un tema de comunitatque implica a multitud d'agents. En aquest context, escola i família estan obligades a fer tàndem. I amb això tenir clar que el procés d'escolarització potser comença ara, però es perllongarà molts anys, d'aquí la importància de mirar més enllà de P3 o 1r de primària. I si podem dosificar l'energia que estem invertint aquests mesos en el futur, de ben segur que els infants trauran un major profit.


Equip de l'Espai de Suport Educatiu a Famílies de l'
Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda. 

Alguns enllaços d'interès:

-Dates del període d'inscripció del curs 2021/22 (Gencat): 
- Educació a l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda: