LA IMPORTÀNCIA DE L'ETAPA D'ESCOLA BRESSOL

 0-3 etapa educativa

Vivim en una societat diversa i canviant en la qual el rol de la família, moltes vegades,  es veu abocat a passar moltes hores dedicades a la feina i no tantes a la vida familiar. Les necessitats de les persones sovint vénen marcades pels condicionaments, no sempre senzills, de la conciliació familiar i laboral. Des de les institucions i les escoles que mirem per la petita infància, s’ha considerat sempre important aquesta funció social com a proveïdors de l’ajuda a la conciliació.

La funció social de l’escola bressol s'estén també per tal de garantir la igualtat d’oportunitats, amb una educació que és integradora, independentment de la família o indret que hagi nascut l’infant.

Les professionals de l’escola bressol tenim cura de l’infant i de les seves necessitats més bàsiques com són la higiene, l’alimentació i el descans. Aquesta cura és una part fonamental en la vida quotidiana de l’infant i ocupa gran part de la jornada a l’escola. Aquests moments de cura tenen implícits uns grans valors educatius, ja que es planteja des del  prisma de l'aprenentatge: cuidem als infants encaminant-los cap a la seva autonomia.

En l’inici de les escoles bressol arreu de la majoria dels municipis, pot ser aquesta era la demanda més predominant per part de les famílies, poder tenir un espai que s’ocupi  de la cura dels fills i filles mentre la família treballava.

Avui en dia s’ha posat en relleu la importància d’aspectes de desenvolupament en els infants, que es donen en un context educatiu com el que ofereix l’escola bressol. Nombrosos estudis sobre neuroeducació, per exemple, corroboren aquest fet: la genètica ens ofereix tot un seguit de capacitats, un potencial, però serà l’ambient i l’entorn de l’infant qui activi aquest potencial. Als primers anys de vida, el cervell infantil presenta una gran plasticitat fet que facilita les connexions neuronals, considerant-se l’etapa on més connexions es donen al llarg de tota la vida de la persona.  Això es tradueix en una gran capacitat de l’infant per adquirir, assimilar i recuperar la informació apresa.

Gran part de les famílies troben aquí les seves raons per a escolaritzar en els primers anys de vida als seus fills i filles, veient l’escola com un nou context que facilita la descoberta de noves relacions amb adults i iguals, fora del seu nucli familiar, afavorint la integració de l’infant en la societat. No només donem importància al desenvolupament social, sinó que a l’escola bressol vetllem pel desenvolupament integral de l’infant: cerquem un desenvolupament harmònic també  de la part cognitiva, motriu i emocional.

Pel que fa a la part cognitiva considerem a l’infant protagonista dels seus aprenentatges, el joc de l’infant és l’eina principal d’aquests. El joc espontani de l’infant o el joc proposat en un ambient preparat per l’adult, facilita el coneixement sensorial, l’evolució del pensament, l’evolució del llenguatge, la concentració i  l’atenció. També la coordinació de moviments és una part significativa del joc. Aprenem amb tot el cos: el desenvolupament motor es  dóna en un ambient preparat de l’escola bressol per aconseguir que cada infant assoleixi les seves fites. Qualsevol acció motriu serà considerada per l’infant com un repte i mitjançant el plaer que troba en aconseguir els seus objectius, repetirà l’acció fins a consolidar un aprenentatge més, posant a prova les seves capacitats. 

Aquest aprenentatge cognitiu i motriu no es pot deslligar de l’acompanyament emocional que proporciona un desenvolupament positiu i el benestar de l’infant. A l’escola bressol fem aquest acompanyament, pensant tant en l’infant com en la família.

L’inici a l’escola bressol, comporta canvis importants en el dia a dia dels més petits: nous espais, nous adults, nous infants...i entre tots  hem de facilitar aquesta arribada.

Les educadores proporcionen espais, materials i provoquen situacions que afavoreixen el vincle infant-educadora: hem de crear confiança, acostant-nos a l’infant amb respecte i cura, tenint present que tots els infants són diferents. Això també passa amb les famílies, aquesta confiança i aquest vincle afectiu, també l’hem de crear amb elles i per això és tan important el període d’adaptació a l’escola bressol. Cal avançar a poc a poc, però amb seguretat, afavorint un bon vincle afectiu i assegurant una confiança mútua entre família i escola. Quan aconseguim aquest vincle positiu i creixent, facilitem el desenvolupament emocional de l’infant. Cal reconèixer les emocions dels nens i les nenes, respectar-les i conduir-les cap a un  benestar i creixement personal.

No tots els infants segueixen una mateixa evolució, hi ha uns períodes que ens serveixen d’orientació, però és important tenir en compte el procés maduratiu de cada criatura i respectar el ritme de desenvolupament de cada infant. Amb això volem dir que l’escola bressol s’adapta a les necessitats d’aprenentatge dels infants. Els temps i els ritmes són individualitzats, no tots els infants als 6 mesos es mantenen asseguts ni tots comencen el gateig als 8 mesos i a caminar als 12 i no tots els infants deixen el bolquer als 24 mesos. És important saber interpretar els missatges que ens envia la criatura per detectar si madurativament està preparat per adquirir un nou aprenentatge, ja que intentar avançar un aprenentatge sense estar preparat és contraproduent.

Tot allò que succeeix dins de l’escola bressol són fets valuosos per la criatura: les professionals que guien i acompanyen, l’ambient acollidor i enriquidor, les relacions entre iguals i les propostes que provoquen la curiositat, afavorint un aprenentatge significatiu que fan que l’infant es desenvolupi de manera globalitzada. L’escola bressol és un espai respectuós, obert a totes les famílies, on cal entrar i descobrir el món educatiu i de creixement personal de  la  primera infància. 

Sonia Ripoll (Directora EBM L’ESPIGA)

Mari Domínguez (Directora EBM ELS PINS)

Judith Xicota (Directora EBM CAN FOLGUERA)