COEDUCACIÓ: UN CONCEPTE MÉS ENLLÀ DE LA IGUALTAT

Sempre pensem en el passat i també en el futur, per esperança o enyorança, però sempre pensem més enllà del present immediat.

Sobre aquest “sempre”, els que som pares o mares, els que som germans o germanes, però també fills i filles o avis i avies, hem de tenir una mirada respectuosa cap a la infància i la joventut. Una etapa vital de coneixement i de construcció de la personalitat i de valors ètics i morals.

Aquesta ètica individual, però dintre d´ una col·lectivitat com representa la societat, hem de poder transmetre cap a ells aquesta mirada amable i comprensible per construir, i que ells construeixin, comunitats profundament democràtiques.

Aquesta democràcia ha de caminar sobre polítiques concretes de coeducació en tots els cercles de la comunitat educativa, cap a dintre de les aules envers ells i de dintre a fora, envers la resta de la societat.

Quan parlem de coeducació, anem més enllà de la Igualtat, per endinsar-nos en el concepte de diversitat en les aules. Amb eines i reflexions útils sobre accions concretes per educar amb perspectiva de gènere.

Hem de ser conscients, que simplement amb democratitzar les aules i aconseguir que dintre dels centres educatius s´implementi realment una perspectiva de gènere, no aconseguim individus plenament igualitaris.

La influencia d´altres agents externs; com els coetanis, la família nuclear, les xarxes socials o els mitjans de comunicació traspassen les capes invisibles dels nostres valors i sentiments. Quan més ens allunyem del món educatiu, més depenem de les nostres eines introspectives, apreses o no, a les escoles temps ençà.

La manca de sensibilització del concepte “ perspectiva de gènere” de generacions anteriors a l´actual, també ens ha demostrat, que no totes les persones han desenvolupat un mateix comportament determinat per formar part d´ una mateixa generació cultural o centre educatiu d´una zona geogràfica concreta.

L´individu és un ésser viu, no només per respirar, nodrir-se o pensar, també en la manera que es relaciona amb el seu entorn i els seus iguals. Com a individu i com a part d´ una societat. Permeable als processos canviants generacionals i, a l´actualitat, sota la gran influència de les xarxes socials i mons virtuals.

Hem d´intentar reformular i aprofitar una nova generació d´éssers humans, més preparats i més informats, que en generacions anteriors, com a noves persones conscients i capaços de relacionar-se amb aquest entorn, amb una mirada més global, sense pensar en propietats de pensaments o prioritats d'aquests pensaments sobre uns altres.

Podríem pensar i, potser acceptar, que les xarxes socials, per la seva democràcia pròpia i els mitjans de comunicació, per la seva vessant principal de l'entreteniment, han fugit d´ aquests valors educatius en perspectiva de gènere.

És per això, que ha de ser la persona, des de la seva visió personal, com a dona o nena, però també, com a home o nen, qui amb la seva acció quotidiana, canviï aquest model de societat actual.

Promovent espais de diàlegs intergeneracionals, jugant un paper més actiu en les reivindicacions col•lectives, relacionant-se amb un llenguatge més inclusiu, exigint a les institucions que preservin i protegeixin els espais educatius de qualsevol interposició o comportaments masclistes o no igualitaris.

Reclamant als partits polítics i institucions públiques que pressionin a aquests mitjans de comunicació a formar part d´aquesta nova generació d´éssers humans iguals i igualitaris, des de codis de bones pràctiques, a posar en valor la necessitat del paper educatiu que aquests mitjans de comunicació tenen sobre la ciutadania, més encara en els més joves.

Reclamar polítiques que preservin aquesta igualtat salarial, ja promulgada sota un marc jurídic, una igualtat real en funcions, tracte i salari en el món empresarial privat en les dones.

Normalitzar la diversitat de l´ésser humà dintre de la seva igualtat. Caminar sobre aquesta democràcia que traspassa les aules envers fora, per canviar la societat, com la mateixa societat canvia les aules.

És en aquest moment, que ha d´arribar la mirada sobre la perspectiva de gènere. En l´era del coneixement, el progrés i la democratització de la comunicació i la informació.

S´ha de mirar el passat per millorar en el present més proper, però només hi haurà un futur comú, si és igualitari per a totes i tots.

Autor: Óscar Esteban, tècnic d'Igualtat de l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda.


Imatges: Morguefiles