ÚS DE PANTALLES EN NENS/NENES I ADOLESCENTS



Segons diversos estudis els nens i nenes d’entre 8 i 12 anys passen més de 4,5 hores al dia davant una pantalla, i la quantitat d’hores va incrementant fins al 18 anys. Un fet a destacar és que l'ús de la tauleta en menors de 9 anys es va quadruplicar en dos anys. A més a més, destaquen les repercussions sobre la salut física i mental que genera l'ús excessiu de les pantalles, els efectes negatius sobre el rendiment acadèmic i el deteriorament que han patit les relacions interpersonals i la manca d'habilitats socials de nens i adolescents en les relacions cara a cara.

Observant totes aquestes dades podem veure que s'està donant un gran canvi a tots els nivells, a més a més d'un important canvi generacional. Molts dels pares que venen a la nostra consulta ens mostren la seva preocupació per no disposar de prou eines per ajudar als seus fills a fer un bon ús de les pantalles. El nostre propòsit pel que fa a aquest article és, en primer lloc, mostrar quins són el signes d’alerta d’un ús descontrolat de les pantalles i, en segon lloc, oferir una nova metodologia d'ús de les mateixes.

Com puc saber si al meu fill/a fa un ús descontrolat de les pantalles

És molt important poder diferenciar si el nostre fill està fent un ús controlat de les pantalles o si pot estar abusant-ne, perquè depenent d’això caldrà intervenir d’una forma o d’una altra. 

Els signes d’abús de pantalles més comuns en els nens i adolescents són els següents:
  • L’ús d’algun dispositiu ja no resulta plaent, és a dir, l'utilitzen per calmar un malestar, no pel gaudi en sí
  • Deixar de fer altres coses per la necessitat d’estar connectat
  • Obsessió, pensar constantment en les pantalles o tenir un desig incontrolat per utilitzar els dispositius
  • Símptomes d’ansietat o tristesa al no fer ús d’algun dispositiu o no estar connectat
  • Pèrdua de control sobre l’ús d’algun dispositiu, no saben dir el temps que porten connectats
  • Persistència en l’ús tot i obtenir conseqüències negatives
  • Negació del problema (negació total, minimització, evitació del tema, culpabilitzar altres, racionalitzar,...)

Com podem fer un bon ús de les pantalles a casa

Primerament i malgrat molts nens utilitzen les pantalles a diari, segons l’Acadèmia Americana de Pediatria (AAP) un nen menor de 2 anys no hauria d’exposar-se mai a cap mena de pantalla. Així mateix, fins els 12 anys no es recomana que els nens tinguin dispositius portàtils com ara telèfons mòbils o tauletes. 

En segon lloc, els adults haurem de posar les proteccions adequades als dispositius que entregarem més tard a un menor, el guiarem durant un temps per a que en faci un bon ús i després passarem una temporada vigilant el que fa amb les pantalles. Això és summament important per què, de la mateixa manera que quan entreguem una bicicleta a un nen se la donem adaptada a la seva edat i li ensenyem com ha d'utilitzar-la, ho haurem de fer amb una pantalla donat que, com pot passar amb la bicicleta, amb les pantalles també pot “fer i fer-se mal”. Això vol dir que quan li donem un mòbil o una tauleta a un nen ha d’estar preparar amb els controls infantils adequats per a poder restringir l'accés a les aplicacions que als pares no us interessi que puguin fer servir, com per exemple utilitzant el conegut programa Qustodio o sistemes similars per a vetar continguts i accessos.

També és molt important crear unes normes de bon ús abans de donar-li qualsevol dispositiu a un nen per primera vegada on posarem, a més a més, quines seran les conseqüències de  fer-ne un mal ús. Per a això podem fer una mena de contracte on especificarem quins dies, a quina hora, quant de temps, en quin lloc i de quina manera es podran utilitzar les pantalles. 




Seguidament us proporcionem algunes de les recomanacions que fan els experts sobre els llocs o les situacions on no s'haurien d'utilitzar pantalles:
    • Als dormitoris
    • 1 hora abans d’anar a dormir
    • Durant els àpats
    • Mentre es fan tasques escolars
    • A l’escola
    • Mentre es creua el carrer
    • Al cotxe (excepte en viatges llargs)
    • Al cotxet o cadireta de passeig

També recomanen marcar un “temps en família sense pantalles en el que es realitzin activitats lúdiques en les que puguin participar tots els membres.

Abans d'acabar volem destacar la importància del modelat, és a dir, l'exemple que donem els adults als nens a partir de les nostres accions. Cal mirar-se un mateix i començar per modificar la pròpia relació amb les pantalles, en cas que ens adonem que no és del tot adequada, si volem que els menors dels quals som referents segueixin les nostres pautes.

Tot i les recomanacions generals dels experts, cal fer esment de la necessitat d’adaptar les normes d’ús de pantalles a cada nen i nena en particular ja que hi ha situacions molts diverses que poden fer que una metodologia o una altra sigui més convenient i adequada a cada cas.

Ana Isabel García Arpa - Psicòloga Clínica i de la Salut
Alba Moya Martorell - Neuropsicòloga Clínica