IDENTITATS TRUNCADES: INICIEM EL SERVEI COMUNITARI 2020-21

El 28 d'octubre, vam donar el tret de sortida al Servei Comunitari 2020-21 que impulsa la Regidoria d'Educació de l'Ajuntament de Santa Perpèrtua de Mogoda, en col·laboració amb els centres de secundària del municipi.

Enguany, el recull de propostes municipals s'ha vist reduït respecte al catàleg del curs passat a causa de la pandèmia del Covid-19, que ha obligat a aturar el treball amb col·lectius de risc com la gent gran, a funcionar amb grups bombolla, i a reduir la presencialitat de les accions. 

Tanmateix, hi ha projectes que repeteixen, adaptant-se a les mesures excepcionals de prevenció dels contagis. Un d'aquests projectes és el que impulsem conjuntament amb el Departament de Conservació i Restauració de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, i on participa també el Servei de Cultura de l'Ajuntament. 

Aquest curs, tornem a editar el projecte Memòria, recuperació d'artesania i sostenibilitat, que ja vam posar en marxa durant el 2019-20, en el qual es demana a l'alumnat que reflexioni sobre la mirada de gènere i la creativitat a partir de l'experimentació amb materials tèxtils. 

Amb el títol "Identitats Truncades", el projecte proposa l'extracció de patrons de peces tèxtils amb memòria d'usos i anècdotes, a partir de les quals treballar la seva descontextualització i construir un relat col·lectiu des de l'empatia, des del valor simbòlic i la mirada cap a la transformació social.  

Dimecres 28 d'octubre, va tenir lloc al Museu de Santa Perpètua una sessió presencial de presentació d'objectius i de formació en els processos bàsics que haurà de seguir l'alumnat. La trobada va comptar amb la presència de la professora Eulàlia Grau (directora del projecte), la professora Anaïs Civit, i l'alumna-tutora del Grau de Belles Arts, Rebecca Schmitz

La sessió va comptar amb una introducció sobre el paper de la dona en la producció tèxtil, des de la perspectiva de gènere. A partir d'aquesta prèvia, es va projectar el vídeo "Extreure Patrons", on l'alumnat va descobrir la tècnica tradicional del patronatge, que avui dia s'ha mecanitzat i s'ha estandaritzat: ja no és habitual fer peces de roba a mida, i això sovint deixa fora dels circuits de la moda els cossos no normatius. 

Les professores Grau i Cívic van explicar que el procés creatiu comença per escollir el patró de la peça única que realitzaran els alumnes. Van posar l'èmfasi en el fet que el patronatge tradicional representa una proposta de roba sostenible i integradora: els patrons poden esdevenir una reivindicació de la pròpia identitat, en contra de la segregació

 

Durant la trobada, l'alumnat va començar a compartir, parlar i reflexionar sobre les peces que realitzaran i es van formar els grups de treball....fins i tot un alumne que va haver de seguir la sessió telemàticament, va participar activament de tota la sessió

 

També van poder triar i remenar entre els pedaços de tela que el Museu guarda d'altres activitats didàctiques que realitza en el Museu en Família. 

El Servei Comunitari 2020-21 comença amb molta força i il·lusió!!!