NEUROCIÈNCIA: COM FUNCIONA EL CERVELL ADOLESCENT?

L'adolescència és una etapa de gran intensitat pels canvis físics, emocionals, socials que es produeixen, un període vital clau en la construcció de la personalitat, dels rols socials de l'individu  i del tipus de relació que establirà amb el seu entorn. 

En els darrer anys, la neurociència ha anat dedicant un interès creixent a l'estudi dels processos neurològics que es desenvolupen en l'adolescència, després que la neurobiologia hagi demostrat que el cervell, essent l'òrgan més complex que tenim, té un procés de maduració de gairebé trenta anys. Sabem doncs que els adolescents són "màquines d'aprendre", que l'adolescència és una etapa privilegiada per a l'aprenentatge, però també sabem que -tot i les fortaleses- tenen debilitats pròpies de l'enorme esforç de maduració que fa el cervell. 

Tot aquest coneixement, ens ajuda actualment -com a pares i mares, o docents- a entendre millor el comportament adolescent i acompanyar-lo més adequadament en aquest procés de maduració, i en aquesta entrada en la vida adulta. Una mirada comprensiva, respectuosa, positiva cap els i les nostres adolescents pot ser clau per ajudar-los en aquesta revolució vital.


Es per això que dediquem el dimecres d'adolescències d'avui a apropar-nos a la neurociència i a la neuroeducació, de la mà d'especialistes que són alhora grans divulgadors. Un primer vídeo interessant és el del biòleg i ginetista, David Bueno, que explica d'una manera molt sintètica i molt clara com funciona el cervell d'un adolescent:



Si us interessa, us deixem també l'enllaç a la conferència sencera, dedicada a explicar com canvia el nostre cervell quan aprenem.

Alguns dels processos i elements que introdueix en David Bueno en relació al cervell adolescent, els retrobem explicats d'una manera més àmplia i molt entenedora per part de la Dra. F. Jensen, Presidenta del Departament de Neurologia de la Universitat de Pennsilvània:



Finalment, us proposem un capítol de la sèrie Redes, de l'Eduard Punset, dedicat també a l'adolescència des de la mirada de la neurobiologia, incloent un reportatge on parlen els propis adolescents sobre aquesta etapa: pors, dificultats, interessos...



Desitgem que totes aquestes aportacions fascinants de la neurociència us siguin d'utilitat. Us recordem que ens podeu contactar via mail (spmeduca@staperpetua.cat) i a través del nostre compte d'Instagram @SPMeduca #educantensabatilles.